niedziela, 27 czerwca 2010

Gruszki, rodzynki, kardamon, wanilia = pyszny dżem

Zrobiłam próbę generalną i z przecenionych ostatnich w tym sezonie gruszek usmażyłam dżem gruszkowy. Słoiczek dżemu zniknął w okamgnieniu. Próba generalna udana, na jesieni słoiczków będzie więcej :-)

Jedyne co nie odpowiada mi w dżemie, to konieczność dodania do niego żelfixu (czy innego dżemixu). Niestety gruszki po rozgotowaniu są bardzo wodniste i nie umiem ich zagęścić (zbyt długie gotowanie sprawia, że wychodzi z nich zupełna papka). Może macie jakieś sprawdzone sposoby na naturalny dżem gruszkowy? Czy trzeba do niego dodać inne owoce?


Dżem gruszkowy z rodzynkami, kardamonem i wanilią

Składniki:
- 5 dużych gruszek
- cukier waniliowy (najlepiej z naturalną wanilią)
- 1/3 łyżeczki kardamonu
- pół szklanki rodzynek
- pół szklanki ciemnego cukru
- pół torebki żelfixu

Przygotowanie:
Gruszki obieram i kroję na niewielkie kawałki. Rodzynki zalewam gorącą wodą, następnie odcedzam. W dużym garnku smażę gruszki z rodzynkami. Pod koniec smażenia (zajmuje to nie dłużej niż 10-15 minut) dodaję przyprawy i cukier. Na około 3-4 minuty przed końcem smażenia wsypuję żelfix i chwilę gotuję. Wlewam do wyparzonego słoiczka. Pasteryzuję - gotując w garnku we wrzącej wodzie ok. 10 minut (na dno kładę ściereczkę).   



9 komentarzy:

  1. Moja Mama robiła dżem z aronii z pokrojoną w plastry gruszką. Cudo! Gruszkę chyba dodawała w trakcie smażenia, bo zachowywała ona kształt i nie była zbyt miękka.

    OdpowiedzUsuń
  2. ależ on musi być cudowny w smaku! o zapachu to już nie wspomnę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. podoba mi się Twój słoiczek pełen słońca.
    u mnie w Domu z gruszek nie robi się dżemu, ale zamyka w słoiczkach w słodkim syropie. pysznie smakują później wyjadane widelczykiem. a najbardziej z czekoladowym budyniem..

    OdpowiedzUsuń
  4. Mysza, słyszałam o takim dżemie - aroniowo-gruszkowym i na pewno spróbuję go zrobić

    Asiejko, w zeszłym roku też zamknęłam gruszki (ich połóweczki) w słoiczku i jadłam z budyniem albo kaszą manną, pyszności

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniały dżem! Ja nigdy jeszcze gruszkowe nie robiłam! Nie pomogę zatem w zagęszczeniu, ale w zjedzeniu - chętnie!
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo lubię dżemy gruszkowe, robię je z dodatkiem wanilii i czasami wódki Williams (gruszkowej). Koniecznie muszę wypróbować Twoje dodatki. Gruszka naturalnie ma mało pektyny, a więc słabo sie zagęszcza i wymaga tego dodatku. Pektynę (100 % naturalności)możesz zrobić sama wygotowując obierki z jabłek (skórki i ogryzki) lub kupić w sklepie ze zdrową żywnością. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zestawienie kardamonu z gruszkami brzmi niezwykle ciekawie. Z chęcią wypróbuję. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Lo, dzięki za podpowiedź z tą pektyną, poszukam w sklepach; swoją drogą wódka Williams do dżemu brzmi ciekawie!

    Aniu, dżem u mnie się skończył, ale może na jesieni podrzucę słoiczek :-)

    Kuba połączenie kardamonu i gruszek nie tylko brzmi ale też smakuje całkiem nieźle! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. A da się zrobić ten dżem z jabłek zamiast gruszek?

    OdpowiedzUsuń